مزایای استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو

مزاياي استفاده از گاز نيتروژن در تاير خودرو

باد معمولي تاير خودروها يا همان هوا، داراي 21 درصد اکسيژن، 78 درصد نيتروژن و يک درصد هم گازهايي مانند ازن، آرگون و مقداري رطوبت به واسطه وجود اکسيژن است. پس طبيعي است که با حذف اکسيژن از هوا باعث حذف رطوبت از داخل لاستيک مي‏شويم که موجب کاهش اثر خورندگي سيم‏هاي فولادي داخل لاستيک خواهد شد، زيرا به دليل کاهش ميزان حمله رطوبت به سيم‏هاي فولادي لاستيک، افزايش عمر لاستيک‏ها امکان پذير مي‏گردد.

از طرف ديگر نيتروژن در فرآيند احتراق به همراه اکسيژن شرکت نمي‏کند، پس از نظر ايمني هم نسبت به هوا ارجح است. مولکول‏هاي نيتروژن، نسبت به اکسيژن بزرگتر هستند. احتمال خروج و فرار مولکول‏هاي بزرگ‏تر نيتروژن از تاير و کاهش فشار باد لاستيک و خطرهاي ناشي از آن کمتر است. براساس مطالعات متخصصان شرکت لاستيک‏سازي ميشلن سرعت کاهش فشار گاز نيتروژن در لاستيک خودرو، سه برابر کمتر از هواي معمولي است. نيتروژن از هوا سبک‏تر بوده، وزن مولکولي هوا تقريباً دو برابر نيتروژن بوده و البته استفاده از آن، موجب کاهشي در حدود 4 درصد وزن هواي پرشده در لاستيک‏ها مي‏شود. اين سبک‏تر بودن در وزن باد لاستيک‏ها مي‏تواند کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که اين کاهش، با انتخاب رينگ و لاستيک مناسب براي خودرو، بسيار چشمگيرتر است.

نيتروژن نسبت به هوا، گرماي خود را زودتر از دست مي‏دهد و در واقع با زدن نيتروژن درون لاستيک‏ها، ترکيدگي لاستيک در روزهاي گرم تابستان بر اثر افزايش دما و انبساط گاز درون لاستيک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ايمني بيشتر آن را نشان مي‏دهد. به خصوص براي خودروهاي مسابقه‏اي فرمول يک، سوپر اسپرت‏هايي که سرعت‏هاي بالاتر از 200 مايل بر ساعت دارند و يا خودروهايي که کاربرد آنها در شرايط طولاني و سخت است. همچنين ميزان تغييرات فشار با دما در نيتروژن کمتر از هوا است، چرا که هواي معمولي داراي اکسيژن و رطوبت بوده که ميزان فشار رطوبت آن (هر چند ناچيز) با دما بيشتر تغيير مي‏کند.

مي توان چنين نتيجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، افزايش دوام لاستيک خودرو، ايمني بيشتر، بهبود فرمان‏پذيري، افزايش چسبندگي لاستيک به زمين، نرمي بيشتر لاستيک و سهولت استفاده از خودرو به دليل عدم نياز به تکرار تنظيم باد لاستيک‏ها، از مهمترين مزاياي استفاده از گاز نيتروژن در لاستيک خودروها به جاي هواي معمولي است. مسئله‏اي که بايد در اين خصوص مورد توجه قرار گيرد، اين بوده که در حال حاضر در آمريکاي شمالي براي زدن نيتروژن به هر لاستيک بايد حدود 2 تا 5/2 دلار هزينه کنيد که براي چهار لاستيک خودرو حدوداً 8 تا 10 دلار خرج بر مي‏دارد و اين يعني حداقل 10 برابر قيمتي که بايد براي باد معمولي لاستيک‏ها بپردازيد، ضمناً به هيچ وجه نمي‏توانيد از صحت و کيفيت گاز نيتروژن تزريق شده، اطمينان حاصل کنيد. همچنين نحوه تزريق باد جديد، يعني مکش کامل باد قبلي لاستيک و سپس تزريق نيتروژن واقعي به آن، مسئله مهمي است که بايد به همراه انتخاب و خريد رينگ و لاستيک مناسب براي کاهش مصرف سوخت و کارآيي خودرو در نظر گرفته شود.

استفاده از نيتروژن به جاي اکسيژن در لاستيک خودروها، باعث افزايش عمر لاستيک تا 30 درصد و کاهش مصرف بنزين تا 15 درصد مي‏شود و به دليل کاهش وزن لاستيک‏ها، شتاب و سرعت خودرو نيز بهبود مي‏يابد. استفاده از گاز نيتروژن خشک در لاستيک‏ها، علاوه بر راحتي راننده و نرمي بيشتر خودرو، باعث ثابت ماندن فشار لاستيک‏ها و سرد بودن آنها در طول سال و در نتيجه امنيت بيشتر لاستيک مي‏گردد. به دليل اينکه مولکول‏هاي نيتروژن از اکسيژن بزرگ‏تر هستند، بنابراين از هوا راحت‏تر در لاستيک حرکت مي‏کنند و ضمناً در برابر گرما از هوا مقاوم‏تر هستند.

يکي ديگر از مزاياي نيتروژن نسبت به اکسيژن اين است که نيتروژن از اکسيده شدن سيم‏هاي فولادي درون لاستيک و تخريب آن جلوگيري کرده، عمر لاستيک را افزايش داده و عملکرد خودرو را نيز بهبود مي‏بخشد. در صنايع حمل و نقل از گاز نيتروژن براي باد کردن چرخ‏هاي هواپيما، شاتل‏هاي فضايي، خودروهاي نظامي، کاميون‏ها و بيل‏هاي مکانيکي بزرگ در معادن و ماشين‏هاي مسابقه‏اي استفاده مي‏گردد. در نهايت مي‏توان چنين نتيجه گرفت که استفاده از اين گاز مزيت‏هاي زير را به همراه دارد:

مزايا

– افزايش فوق العاده عمر لاستيک:
به دليل سرد بودن دائمي لاستيک با استفاده از اين گاز، عمر لاستيک تا 40 درصد افزايش مي‏يابد.

– نرم شدن کمک فنرهاي خودرو:
به دليل نرم شدن لاستيک‏ها، جلوبندي خودرو استهلاک کمتري خواهد داشت و اين امر باعث سالم ماندن اتاق خودرو مي‏گردد و چرخ‏ها تا 70 درصد بالانس مي‏شوند.

– تنظيم دائمي باد لاستيک‏ها:
به دليل اينکه مولکول‏هاي نيتروژن درشت‏تر از هوا يا اکسيژن هستند، هواي گرم و سرد تأثير زيادي روي اين گاز ندارد و هميشه ثابت است. در نتيجه خروج مولکول‏هاي بزرگتر از لاستيک زمان بيشتري نياز دارد.

– کاهش مصرف سوخت:
چون به دليل تزريق گاز نيتروژن به لاستيک، اصطکاک آن با زمين کاهش مي‏يابد، در نتيجه مصرف سوخت به ميزان 10 درصد تا 15 درصد کاهش خواهد يافت.

جهت مشاوره فنی و اطلاعات بیشتر با شماره های شرکت تماس حاصل فرمائید.
کاردان خودرو کهن 02166121500

اولین تولید کننده دیاگ سخنگو (ثبت اخراع:76569)